Österreich United States Deutschland Schweiz Sverige
Telefon 08 216315
Internationellt +46(0)8 216315
[email protected]

Köpvillkor

I. Utseende

Majoriteten av våra ringar är tillverkade för hand, vänligen var uppmärksam på att de kanske inte alltid ser ut som våra bilder på hemsidan. Om detta är något som oroar dig, kontakta gärna vår kundservice som gladeligen hjälper dig med frågor och önskemål.

II. Vikter

Även om vi strävar efter att leverera den vikt som anges på varje produktsida så är varje ring unik och kan skilja lite i vikt. Ringarna kommer att betraktas som lämpliga för försäljning om de ligger inom en acceptabel handelstolerans, dvs om vikten är inom 5% för en produkt över 2 gram och inom 0,2 gram för varje produkt under 2 gram.

III. Priser

Vi eftersträvar i möjligaste mån en tydlig prissättning av våra varor på hemsidan och har inga dolda extraavgifter. Det slutliga beloppet som ska betalas anges alltid i kassan innan kunden godkänner köpet. Vi reserverar dock för eventuella tryckfel eller tekniska fel på vår hemsida och förbehåller oss rätten att häva köp om ett felaktigt pris angetts. Skulle detta inträffa och en kund redan betalat fel belopp förbehåller vi oss rätten att återbetala beloppet i sin helhet och ångra/häva köpet om inget annat alternativ överenskommit.

Vänligen notera att rabattkoder inte kan användas för köp av specialerbjudanden eller provringar. Om en rabattkod har används i samband för köp av en ring från våra erbjudanden så kan köpet hävas från oss.

Vi ändrar våra rabattkoder regelbundet, och vi kan ej hållas ansvariga för en ogiltlig kod som hittats online. Enbart en rabattkod kan användas per beställning.

IV. Datum

Alla våra utskickningsdatum som anges är beräknade. Vi tillverkar alla våra ringar efter beställning och vi kan därför inte förutspå eventualla förseningar under tillverkningstiden eller då våra smycken är med Assay Office för kontrollering av metall.

Även Expresstjänster är beräknade datum och prioriteras alltid i verkstaden.

V. Betalningar

Vi accepterar betalningar via kredit- eller kontokort, paypal eller plusgiro. Alla betalningar med kredit- eller kontokort måste ha en matchande faktureringsadress, men du kan välja en annan leveransadress. Vi har ingen möjlighet att acceptera betalningar som inte har bekräftats av bankens 3D secure (t ex. Verified by VISA). Detta är en normal säkerhetskontroll som din bank erbjuder för alla kortbetalningar online, vilket verifierar att den som använder kortet är ägaren till det. Vi är dock medvetna om att några banker inte använder detta system. Om det skulle vara så att ett kort inte har 3D secure så kommer vi att be vår kund att betala via ett annat alternativ eller använda ett annat kort som har 3D secure. Detta är en effektiv metod för att skydda båda parterna.

A. En godkänd betalning måste ske innan tillverkningen påbörjas om inget annat har kommit överrens med oss.

B. Innan vi skickar ringen/-arna så måste betställningen ha betalats i sin helhet, har det bestämts i förväg att kunden enbart betalar en del av priset innan tillverkningen påbörjas och resten innan ringen/-arna skickas iväg från oss är det kundens ansvar att se till att varorna är betalade för i tid. Vi kan inte hållas ansvariga för en sen betalning.

VI. Ångerrätt, Annullering och Återbetalning

Vi erbjuder en ångerrättsperiod där du antingen kan annullera din beställning och/eller returnera din ring upp till 30 dagar från och med dagen vi skickade din ring om ringen inte är som förväntad. Om du önskar att annullera din beställning när den är i tillverkning eller returnera den för återbetalning, vänligen kontakta oss via telefon eller email. Köparen kommer inte att återbetalas relevanta fraktkostnader och kommer att ansvara för att returnera ringen till KODEGA.

Föremålet måste returneras och mottas i dess ursprungliga skick, med all orginaldokument som kan vara tillämpliga. Återbetalningar/byten kan inte godkännas för skräddarsydda produkter, ingraverade föremål och ringar som returnerats mer än 30 dagar efter leveransutskicket. När vi accepterar föremål tillbaka efter 30 dagar kommer det vanligtvis att tillkomma en avgift för administration och returnering till tillverkaren. Vi kommer inte heller att återbetala om det är uppenbart att mer än en ring köptes med den uttalande avsikten att välja mellan dem och returnera en för återbetalning. Om det finns tecken av slitage på en returnerad produkt tillkommer det avgifter för att polera ringen.

Återbetalningar kommer att ske genom det ursprungliga betalningssättet.

I vissa fall kommer vi att vara i kontakt med dig innan vi påbörjar tillverkningen av en ring för att försäkra oss om att ringen kommer att vara lämplig och därför inte returneras. Detta är särskilt troligt om produkten är av stort värde, t ex. en evighetsring eller om det är en formad ring och du inte haft en provring hemma av just den ringen. Vi förbehåller oss rätten att utesluta objekt från vår 30 dagars ångerrätt och vi kommer alltid att kontakta dig före tillverkning om så är fallet.

Skräddarsydda ringar: Alla våra skräddarsydda ringar anses som personliga och kommer därför att uteslutas från våra villkor angående returninering. Om beställningen läggs in till systemet av en av Kodega's anställda så är det kundens ansvar att läsa igenom villkoren innan betalning om inget annat har angivits vid kontakt med oss.

VII. Byten

Vi byter gärna en vanlig produkt mot en annan, plus eller minus någon prisskillnad, så länge som föremålet har mottagits tillbaka och utbytet har skett inom 30 dagar från det att den första ringen skickades och i samma skick som den sändes i. En vanlig produkt är alla föremål på vår hemsida som inte har anpassats på något sätt. Skräddarsydda föremål, formade ringar, ingraverade produkter eller specialbeställningar kan endast bytas efter vårt godtycke och med förbehåll för eventuella överenskomna avgifter. Om du enbart vill ha samma objekt, men med en annan storlek, följ då storleksförändringsprocessen. Observera även att vi inte kommer att byta eller ersätta ringar som skadats av användaren.

VIII. Juletid

Eftersom vi är medvetna om att smycken som vi säljer kan vara presenter eller för säsongsbetonade bröllop och därför utökar vi gladeligen vår normala 30 dagars ångerrätt under julen. Föremål som köps i december kan därför returneras fram till sista januari. Normala undantag från returpolicyn gäller.

IX. Livslängd

Vi tror på våra produkters kvalitet och kommer att rätta till eventuella tillverkningsfel under de 12 första månaderna. En ring kommer inte att anses att undgå vår tillverkningsstandard om den visar repor snabbare än väntat - utan undantag. Även de hårdaste metallerna kommer att visa slitage från kontakt med vardagliga föremål. Vi rekommenderar starkt att du försäkrar alla föremål med högt värde, särskilt de med diamanter. Vi kommer inte att ersätta en rubbad eller förlorad diamant kostnadsfritt, såvida det händer inom de första tre månaderna efter det vi skickar produkten.

X. Ringar med Träinlägg

Ringar mer träinlägg bör inte bäras varje dag, förutom på egen risk. Vi ger vägledning om hur du sköter dessa ringar för att maximera dess hållbarhet, men vi kan inte kontrollera huruvida människor följer dessa råd. Av denna anledning kan vi inte ta ansvar för någon försämring av inlägget efter tre månader från det att vi skickar ringen. Vi kan ersätta inlägget mot en avgift som motsvarar den kostnad det kostar för oss. Vi kommer inte att göra några undantag från denna tremånadersgräns.

XI. Försäkring

Du får en fullständig faktura (kvitto) för ditt köp som de flesta försäkringsbolag kommer att acceptera som en värdering för objektet. Vi kan erbjuda annan dokumentation på begäran i förväg och kan ibland ta en mindre avgift för denna tjänst.

Vi rekommenderar att alla smycken är försäkrade mot skador.

XII. Tredje Parter

Din garanti blir ogiltig om du tillåter en tredje part för att ändra storlek eller på annat sätt arbeta på ett smycke som vi gjort för dig, till exempel gravering.

XIII. Kvalitetsstämplar och Certifiering

Alla våra smycken kontrolleras av en oberoende brittisk organisation, "Assay Office" där de kontrollerar att metallen stämmer och ringen får därefter en kvalitetsstämpel som bekräftelse. Alla solitärringar som har en diamant vilken är 0.25ct eller större kommer att förses med en gemologisk certifiering från ett av ett antal olika gemologiska institut. Vi kommer även att certifiera mittenstenen i en trestensring som är 0.25ct eller större. Vi kan certifiera mindre diamanter eller sidstenarna i en trestensringar på begäran och normalt kommer en avgift att läggas till för detta.

Våra diamanter är konfliktfria och följer Kimberlyprocessen.

XIV. Leverans och Ägande av Varor

Vi använder oss av TNT vilket betyder att föremål som skickas av oss är helt försäkrade tills de har levererats och signerats för av kunden, efter detta ligger det i kundens ansvar. Vi rekommenderar starkt att våra kunder använder denna tjänsten när du skickar föremål till oss och vi kan hjälpa till med detta.

Om du behöver dina köpta föremål levererade av en alternativ kurir förutom TNT kan du bli skyldig att betala en extra portokostnad. Vi tar inte betalt för provringspaket som returneras till oss om de är förlorade, skadade eller försenade om den korrekta posttjänsten användes och om avsändaren har bevis på att den har skickat iväg paketet.

Varje föremål som tas emot av en kund utan att vi mottagit full betalning förblir vår egendom tills alla pengar har tagits emot.

XV. Storleksförändring

Klicka här för att ta reda på om storleksförändringar och kostnader. Några ringar kan inte storleksförändras på grund av metall eller design, vänligen läs denna information och var säker på din ringstorlek innan du beställer din ring. Vänligen notera: Vi brukar i allmänhet inte ändra storleken med 1/2 storlek då skillnaden är knappt märkbar. Att ändra storlek på en evighetsring kan kosta upp emot 1125kr-1500kr så kontakta oss om du inte är 100% säker på din ringstorlek. Storleksändringar på ringar bland våra specialerbjudanden kommer att godkännas från fall till fall då de normalt sätt inte går att förändra.

Vänligen tänk på att vid storleksförsändringen så kan det hända att en bit metall måstes tas bort för att få ringen till önskad storlek men för att samtidigt behålla ringens ursprungliga form, detta är något som vi anser är helt normallt och ringen kan få en ny vikt efter förändringen. Det samma gäller även för storleksförändringar till större storlekar.

Observera att din garanti hos oss, för förändringar av ring köpt hos oss, är ogiltig om du låter en tredje part arbeta på den vara du beställt hos oss. Om ett smycke ändras av en tredje part kan ingen ersättning återbetalas om inte detta har avtalats i förväg. Garantin gäller även inte för lasergraverade ringar eftersom ringen är oförändbar efter graveringsprocessen. Skräddarsydda produkter kan storleksförändras men detta beror på ringens design. 

XVI. Prova-på-Service Köpvillkor

Vi förväntar oss att alla provringar skickas tillbaka inom 1-2 veckor, om inget annat har bestämts tillsammans med vår kundservice. Om vi inte får tillbaka dom, eller ett giltligt spårningsnummer för de skickade ringarna inom denna period så kommer vi att fakturera dig för ringarnas egentliga kostnad; om detta inte betalas så kommer vi att ta ärendet vidare.

Om vi inte har de exakta ringarna som du har beställt tillgängliga så kanske vi byter den ringen mot en liknande ring. Vi strävar alltid efter att skicka ut det som du beställt och alltid skicka lika många ringar som du betalat för.

Formade provringar och ädelstensringar finns enbart tillgängliga i lagerstorlekar och därför kommer vi att skicka med en extra slät provring i beställd storlek utan extra kostnad. Dessa ringar måste också returneras med de andra provringarna.

Vår prova-på-service är designad för att hjälpa dig att välja förlovnings- eller vigselringar från våran hemsida - vi kan inte hållas ansvariga för eventualla avvikelser mellan oss och andra återförsäljare i form av ringprofiler eller storlekar. Ringar av samma beskrivningar köpta någon annanstans kan ha olika profiler, vikter och mätas genom olika standarder.

Observera att du enbart kan använda en av våra lojalitets- och rabattkoder per köp och den kan inte återanvändas.

XVII. Äganderätt

Varor som skickas med vårt godkännande eller som prover är vår egendom men är kundens ansvar som kommer att faktureras för ersättning om de inte skickas tillbaka till oss. Skulle ett returpaket med testringar, skickat av kund, inte nå oss kommer vi att godta postkvitto som bevis för postning och om inte detta kan uppvisas kommer ersättning för testringarnas värde tas ut.

XVIII. Leverans

Vi änvänder oss av TNT och FedEx beroende på vart kundens beställning ska skickas. Detta innebär att de varor som vi skickar är fullt försäkrade tills dess att de levererats och undertecknats av kunden. Efter signering av kund är inte ansvaret längre vårt. Vi rekommenderar även kunder att använda denna posttjänst i händelse av returer av värdefulla smycket antingen till oss eller någon tredje part. Rekommenderad försändelse via Posten hänvisar vi endast till vid försändning av smycken med ett totalvärde mindre än 10.000 SEK.

Kostnaden för leveransen är gratis för Sverige och det kan tillkomma en extra kostnad för andra länder. 

Om du önskar att dina köpta varor ska levereras av annan posttjänst än FedEx kan en extra avgift för porto tillkomma. Du blir inte betalningsskyldig för provpaket (testringar) som vid retur till oss kommer bort, skadas eller försenas där korrekt posttjänst använts och postkvitto kan visas upp som bevis (dvs spårningsnummer från Posten). 

 

 

© 1999-2024 Kodega™